Zoekresultaten
107 items gevonden voor ""
- In Vlaamse afvalovens wordt jaarlijks ca. 25% afval verbrand dat niet afkomstig is van Vlaamse huishoudens
De overcapaciteit aan afvalverbranding in Vlaanderen bedraagt ca. 600.000 ton. Ofwel VIER ISVAG-ovens op overschot! Zoals de gedwongen (tijdelijke) sluiting van de ISVAG-oven heeft aangetoond, leidt de vernietiging van de ISVAG-vergunning niet tot het verbranden van meer afval, noch in Vlaanderen, noch erbuiten. Er werden in die periode van stillegging (3 maanden) geen afwijkingen toegestaan op het stortverbod of bijkomende exportvergunningen toegekend. Het in standhouden van een "overcapaciteit", zoals dit in Vlaanderen het geval is, leidt er echter toe dat minder recupereerbare materialen worden gesorteerd. Dat blijkt uit een controleactie op bedrijfsafval dat aan afvalverbrandingsovens werd aangeboden ( Controleactie Departement Omgeving: Nog teveel recycleerbaar ). " Bij vijf op de zes gecontroleerde vrachten met bedrijfsafval stelden de inspecteurs sorteerfouten en overtredingen vast. Daardoor gaan waardevolle materialen verloren en moeten er nieuwe grondstoffen gedolven worden, wat niet goed is voor het milieu ", stelt het persbericht van het Departement Omgeving. Minder verbrandingscapaciteit - in lijn met de doelstellingen uit het Vlaams Energie- en KlimaatPlan en het LMP - leidt dus tot beter sorteren en meer recycleren. En dus ook tot vermeden emissies i.p.v. "verplaatste" emissies. Bovendien blijkt uit "3.1.2. Actuele verbrandingscapaciteit" van het OVAM-rapport " Aanbod en capaciteit voor het sorteren en verbranden - actualisatie tot 2023" dat er in de Vlaamse afvalovens nog veel huishoudelijk afval uit andere gewesten en het buitenland verwerkt wordt. Bovendien wordt er ook massaal niet-huishoudelijk afval verbrand (hout en slib), waarvoor andere alternatieven operationeel worden. Uit het OVAM-rapport blijkt dat over de laatste drie jaar 113.241 ton HAGBA afval uit andere gewesten en uit het buitenland verwerkt in de Vlaamse verbrandingsovens. En daarnaast 214.357 ton slib en 92.725 ton hout uit het Vlaamse Gewest, naast 107.705 ton slib en 45.346 ton hout dat werd ingevoerd van buiten Vlaanderen. Omgerekend is dit 596.088 ton per jaar of ca. 24% van de reële Vlaamse verbrandingscapaciteit… Deze ontnuchterende vaststelling bewijst duidelijk dat bij de definitieve sluiting van de ISVAG-oven het afval probleemloos terecht kan in een van de andere Vlaamse ovens. Desgevallend in de plaats van ofwel geïmporteerd huishoudelijk afval, ofwel houtafval, ofwel slib. Voor beide laatste afvalstromen komt kortelings extra verwerkingscapaciteit beschikbaar kwam of is deze in aanbouw. Maar zelfs als het ISVAG-afval zich gewoonweg zou verplaatsen, zoals dit in de periode van de gedwongen sluiting naar INDAVER te Beveren (Kallo) in de Antwerpse haven werd afgevoerd, dan vindt die verbranding wellicht plaats in verbrandingsinstallaties met een veel hoger energierendement en dus veel meer vermeden emissies. En, bijzonder belangrijk, op locaties met zoveel minder blootgestelde inwoners in de directe omgeving. Deze effecten werden echter in het ISVAG-dossier (milieueffectrapport – MER) nooit deftig als “nulalternatief” bestudeerd. Tot slot verdient het ISVAG-MER een dikke buis voor de foutieve bewering dat door de uitbreiding van het warmtenet heel wat schadelijke emissies rond ISVAG worden vermeden. Deze bijkomende warmtenetten vergen gigantische investeringen die zich op een periode van minimaal 30 jaar laten afschrijven, terwijl de vergunning maar voor 10 jaar werd aangevraagd. Om die reden weigerde de Vlaamse regering ook de door Warmte Zuid aangevraagde steun van 8 miljoen euro voor deze verdere uitbreiding. Overigens stelt het door ISVAG afgesloten convenant in artikel 3.6.4 dat "investeringen in de verdere uitbouw van het warmtenet de locatiekeuze voor de nieuwe installatie niet mogen beïnvloeden".
- WEBINAR - Afvalverbrandingsovens bedreigen gezondheid en klimaat
spreker: Tony Van Rompaye Datum : maandag 5 mei 2025 Tijdstip : 11u-12u Organisator: Grootouders voor het Klimaat Inschrijven via deze link Grootouders voor het Klimaat vzw nodigt iedereen uit voor een webinar met Tony Van Rompaye over afvalverbrandingsovens, gezondheid en klimaat. Ondanks het afval dat burgers sorteren, produceert onze economie nog steeds enorme hoeveelheden afval. Bedrijven willen zoveel mogelijk producten verkopen, wat betekent dat deze producten niet te lang mee moeten gaan, reparatie niet te eenvoudig mag zijn en enorme hoeveelheden wegwerpplastic worden geproduceerd. Het afval eindigt in verbrandingsovens die op hun beurt broeikasgassen uitstoten, evenals gassen en fijnstof die schadelijk zijn voor de gezondheid, vooral als zo'n oven in een woonwijk staat zoals de ISVAG oven in Wilrijk. Omwonenden en actiegroepen verzetten zich en strijden al decennia tegen deze oven. Hoe is die strijd gevoerd? Wie waren de bondgenoten? Wie verdedigde de status quo? Welke rol speelde de politiek hierin? En welke juridische middelen werden gebruikt? Hoe probeert men het verzet te breken? Tijdens dit webinar gaat Tony in over de decennialange strijd tegen ISVAG: als gewetensvolle milieuambtenaar van Aartselaar volgde hij dit dossier jarenlang op de voet. Nu is hij gepensioneerd en voorzitter van de De Pijp uit 2.0 . Webinar met Tony Van Rompaye op maandag 5 mei . Wachtkamer vanaf 10.45, start om 11u, einde om 12 u. Dit webinar is gratis en toegankelijk voor iedereen . Wanneer je inschrijft, ontvang je ten laatste op 4 mei de toegangslink. Meer info op de website van Grootouders voor het Klimaat. uitnodiging webinar 5 mei 2025
- Bedankt voor uw steun!
Na onze eerste steunvraag ontvingen we maar liefst 29% van ons geraamd bedrag voor huidige juridische kosten, en dit op slechts 4 dagen tijd! Deze fondsen worden gebruikt voor de volgende procedures: nieuwe beroepsprocedure bij de Raad voor Vergunningbetwistingen de replieknota die ingediend werd door onze advocaten in verband met de door minister Brouns zelf ingediende cassatieberoepsprocedure bij de Raad van State (tegen het vernietigingsarrest d.d. 29/8/2024 van de Raad voor Vergunningsbetwistingen), Wenst u ook nog een bijdrage te geven - hoe klein ook? U kunt dit doen via onze website of rechtstreeks op onze bankrekening. Alle info hieromtrent terug te vinden op onze steunpagina . Dank je wel voor jullie steun! Tony, Luk, Chantal en Patci DPU2.0 - bestuur
- Steun gezocht!
In juli tekende het gemeentebestuur van Aartselaar het convenant met ISVAG, waardoor de gemeente Aartselaar eenzijdig afziet van alle procedures tegen lopende en nieuwe vergunningsaanvragen van ISVAG. Hierdoor werd ook de Aartselaarse MINAraad buiten spel gezet. Enkele leden van de MINAraad startten daarom, samen met enkele omwonenden, belangenvereniging De Pijp Uit 2.0 op, zodat de noodzakelijke juridische procedures kunnen verdergezet worden. Minister Brouns is de ISVAG-waanzin duidelijk gunstig gezind, waardoor de omwonenden (burgers) in 2 nieuwe juridische procedures terecht zijn gekomen: 1) Op 4 oktober diende hij cassatieberoep in bij de Raad van State tegen het vernietigingsarrest van de vergunning van ISVAG door de Raad voor Vergunningsbetwistingen op 29 augustus. Hiervoor heeft onze advocaat intussen al een replieknota ingediend. 2) Op 27 december verleende hij ISVAG een nieuwe vergunning. Hiervoor bereidt onze advocaat momenteel het beroep voor, dat binnenkort zal ingediend worden. De nieuwe vergunning die de minister verleende, is onwettig vermits hij eerst de afloop van de procedure bij de Raad van State (die hij zelf instelde) had moeten afwachten. De minister werd van deze onwettigheid door onze advocaten op de hoogte gebracht, maar besliste toch een vergunning te verlenen. De wet geldt blijkbaar niet voor een minister... Wij hebben de voorbije juridische procedures steeds gewonnen en zetten daarom ons werk verder. Voordien werden de juridische kosten door de gemeente Aartselaar mee betaald. Door de ondertekening van het convenant, moet de gemeente zich echter voortaan afzijdig houden. Wij hebben jullie financiële steun nodig om de juridische strijd verder te kunnen zetten! U kunt een vrije donatie doen via deze link . Kies zelf uw bijdrage: elk bedrag is welkom, groot of klein! Geen particulier maar zelfstandige of bestuurder van een vennootschap? Contacteer ons via het formulier onderaan deze pagina . Liever rechtstreeks overschrijven? Kan zeker! Ons bankrekeningnummer is BE26 7310 6582 9629 We bedanken jullie alvast voor de steun in onze strijd! We merken dat sommige mensen denken dat de ISVAG oven binnen 10 jaar definitief weg zal gaan, op basis van berichten in de pers. Dit is absoluut niet het geval! Op geen enkele manier werd in het convenant opgenomen dat ISVAG definitief verhuist naar een andere locatie. De stad Antwerpen en ISVAG waren enkel bereid in het convenant op te nemen dat men gaat onderzoeken of een andere locatie gevonden kan worden en of er een tweede intercommunale gevonden kan worden samen te werken. Indien men in 2027, na de 2 jaar durende locatie studie, concludeert dat er geen alternatief werd gevonden, kan (en zal) de oven hier gewoon kunnen blijven. We bedanken jullie alvast voor de steun in onze strijd!
- Omgevingsminister Brouns depanneert ISVAG met een nieuwe vergunning
Als laat Kerstgeschenk (of vroeg nieuwjaarscadeau) heeft Vlaams Omgevingsminister Brouns op 27 december een gouden ei in de ISVAG-korf gelegd: een nieuwe vergunning voor een termijn van minstens 10 jaar. Zoals voorspeld, wordt zelfs een nieuwe vergunning voor langere tijd in het vooruitzicht gesteld. Ten minste, als de OVAM op het scharniermoment 2032-33 van mening zou zijn dat de ISVAG-oven nodig blijft. Absurd en tegelijk onbegrijpelijk in het licht van de realiteit dat het afval van de ISVAG-gemeenten intussen al ruim drie maanden zonder enig probleem door afvalverbrander Indaver in het Antwerps havengebied wordt verwerkt! Ver weg van de mensen… Onze raadslieden merken op dat minister Brouns voorbijgaat aan de normale administratieve rechtsgang door toch een herstelbeslissing te nemen over de ISVAG-proefvergunning, die op 29 augustus door de Raad voor Vergunningsbetwistingen werd vernietigd. Immers, diezelfde minister had eerder, op 4 oktober, tegen het vernietigingsarrest reeds cassatieberoep ingediend bij de Raad van State. Hierdoor werd volgens onze raadslieden de herstelprocedure van rechtswege ‘on hold” geplaatst. M.a.w. Jo Brouns kon en mocht op 27 december helemaal geen vergunningsbesluit treffen. Hij deed dit toch en in zijn besluit wordt dit formeel bezwaar van onze raadslieden zonder motivering van de hand gewezen. Meteen een eerste dankbaar beroepsargument, dat hoogstwaarschijnlijk voor de Raad voor Vergunningsbetwistingen reeds voldoende is om de nieuwe ISVAG-vergunning te vernietigen. Toch zullen we onze raadslieden vragen ‘all-the-way’ te gaan en in het beroepsschrift alle onwettige vergunningselementen te weerleggen. Hopelijk zal ditmaal de Raad voor Vergunningsbetwistingen de minister en zijn hofhouding ook op alle inhoudelijke tekortkomingen en onwettigheden terugfluiten. Want de bochten die in hetzelfde ISVAG-dossier door o.a. de OVAM en het Agentschap voor Natuur en Bos worden gemaakt, zijn niet alleen ongezien en ongehoord. Tegelijk halen zij ook de voor een democratische rechtstaat o zo belangrijke ankerprincipes van behoorlijk bestuur onderuit: het rechtszekerheidsbeginsel, het vertrouwensbeginsel en het gelijkheidsbeginsel. Zal de Raad voor Vergunningsbetwistingen dit laten gebeuren? Tot onze verbazing lezen we ook dat de Aartselaarse burgemeester zich schaart achter de beslissing van de minister. Lees haar reactie in volgend artikel op de VRT-nieuws-website . Zie tevens op pagina 35 van het besluit ( zie bijlage verder in deze tekst ). Vormt het feit dat de voorwaarden gekoppeld aan het gunstige Aartselaars advies naar de prullenmand werden verwezen, dan echt geen probleem voor de Aartselaarse bestuurders? Het waren toch precies deze voorwaarden (“waterdichte garanties”…) dat hen ertoe heeft gebracht het ISVAG-convenant te ondertekenen? De mooi verpakte doos, die plotsklaps leeg blijkt te zijn… Met de vaststelling dat het Aartselaarse gemeentebestuur het afgelopen jaar onder het voorwendsel van het ISVAG-convenant de strijd tegen de ISVAG-oven heeft opgegeven, werd tegelijk ook de Aartselaarse MINAraad vleugellam en monddood gemaakt. Dat is meteen ook de reden waarom een nieuw actiecomité in het leven werd geroepen. Met de zegen van de oprichters medio de jaren ‘90 van het Wilrijkse Actiecomité De Pijp Uit, werd dit actiecomité “De Pijp Uit 2.0” (DPU2.0) gedoopt! DPU2.0 heeft de doelstelling om zich met alle mogelijke wettelijke en juridische middelen te verzetten tegen (afvalverbrandings)activiteiten die het leefmilieu en de gezondheid van de mensen in de dichtbevolkte van de Aartselaarse en Wilrijkse woonwijken bedreigen en ondermijnen . Een taak die eigenlijk prioritair zou moeten worden opgenomen door de Aartselaarse en Wilrijkse gemeentebesturen. Deze bestuurders staren zich liever blind op de financiële opportuniteiten van een volstrekt overbodige afvaloven, zelfs wanneer dit ten koste gaat van de gezondheid van hun inwoners. Lees hier het besluit van de minister: Betreft : arrest van de Raad voor Vergunningsbetwistingen over de omgevingsvergunningsaanvraag van de OV ISVAG voor het verder exploiteren na verandering en uitbreiding van de afvalverwerkingsinstallatie en de uitbouw van een warmtenet gelegen te 2610 Antwerpen, Boomsesteenweg 1000 Als laat Kerstgeschenk (of vroeg nieuwjaarscadeau) heeft Vlaams Omgevingsminister Brouns een gouden ei in de ISVAG-korf gelegd
- Geschiedenis MINAraad Aartselaar - Leest u even mee?
Al 35 jaar lang (sinds 1989) wordt het beleid rond het leefmilieu, de natuur, het afval en de gezondheid in Aartselaar mee aangestuurd door de gemeentelijke adviesraad voor milieu en natuur (MINAraad of milieuraad). Oorspronkelijk was de oprichting van de milieuraad een van de vele verplichtingen die voortvloeide uit het zogeheten milieuconvenant. De gemeenten en steden konden via dit milieuconvenant van Vlaanderen aanzienlijke financiële ondersteuning genieten voor de uitwerking van haar milieubeleid. Hiertegenover stond wel de verplichting om o.m. een gemeentelijke milieuadviesraad op te richten, waarvan de statuten voorzagen in de nodige waarborgen voor een zo breed mogelijk gedragen milieu- en natuurbeleid en een politiek onafhankelijke werking. Het gemeentebestuur was niet alleen verplicht over alle milieuaangelegenheden advies te vragen, het moest ook telkens terugkoppelen welk gevolg al of niet aan de milieuraadsadviezen werd gegeven. De Aartselaarse milieuraad werd van bij aanvang geconfronteerd met het onvermijdelijke ISVAG-dossier, dat nog in een stroomversnelling kwam toen in 1995 in de Wilrijkse Neerlandwijk het actiecomité De Pijp Uit werd opgericht. Er werd in deze wijk een zeldzame cluster van kinderen beschreven met unieke genetische afwijkingen, waarbij een link werd gelegd met de in de directe omgeving aanwezige afvalovens (intercommunale ISVAG Wilrijk, intercommunale IHK Edegem, ziekenhuisafvaloven UZA) en met de ovens van de metallurgische bedrijven Lamitref-Lamifil Hemiksem en Umicore Hoboken. En uiteraard ook met de vervuilende uitstoot van het wagenpark op de A12 en de E19. Dit onrustwekkend gezondheidsprobleem werd naast verschillende andere milieuproblematieken gedocumenteerd in het boek ‘Moorddadig milieu Vlaanderen’ (Moorddadig milieu in Vlaanderen - Universiteitsbibliotheek Gent ( ugent.be ) - auteurs Raf Willems, Peter Cremers en Bob Van Laerhoven - 1997). Diverse gezondheidsdeskundigen onderschreven vervolgens de link tussen de beschreven Wilrijkse gezondheidsproblematiek en de in de omgeving aanwezige cluster aan lucht- en bodemvervuilende industriële activiteiten, afvalovens in het bijzonder. De Pijp Uit eiste samen met de gemeente Aartselaar en de Aartselaarse milieuraad de sluiting van deze ovens. Het UZA nam zelf zijn verantwoordelijk op, gevolgd door een politieke deal rond de ovens van de intercommunale ISVAG en deze van de veel kleinere intercommunale IHK. Toenmalig CVP-milieuminister Kelchtermans offerde IHK op ten voordele van ISVAG. De rest is hoofdzakelijk kwalijke ISVAG-historie… Diverse malen werd door ISVAG een vergunning aangevraagd. Telkens werd deze ook verkregen, ondanks massale protesten, verzet, bezwaren en beroepen. Tweemaal werden deze door de gemeente Aartselaar en de omwonenden bestreden vergunningen door de Raad voor Vergunningsbetwistingen vernietigd. Op 29 augustus ll. voor de derde maal, ditmaal met het unieke gevolg dat veertien dagen na de betekening van het arrest de pijp echt uit moet… En ISVAG wil nog steeds niet van wijken weten. Tijdens de startvergadering van de stuurgroep post-convenant op 3 september ll. heeft ISVAG alle aanwezigen - ook de Aartselaarse burgemeester en milieuschepen - opgeroepen hun achterban te mobiliseren, om zoveel mogelijk druk uit te oefenen op de minister, met als doel, ondanks de alomvattende argumenten van het vernietigingsarrest, aan ISVAG toch een nieuwe vergunning toe te kennen. We kunnen en mogen het dossier dus nog steeds niet loslaten.
- Controleactie Departement Omgeving: nog teveel recycleerbaar bedrijfsafval wordt verbrand
Een bedenkelijke samenwerking tussen bedrijfsafvalophalers, -sorteerders en afvalverbranders, die op grote schaal op frauduleuze wijze het Vlaams afvalbeleid omzeilen om er tegelijk voor te zorgen dat er voldoende afval naar de Vlaamse afvalovens wordt afgevoerd. Dit lezen we op de website van Omgeving Vlaanderen, d.d. 4 december 2024: Controleactie Departement Omgeving: Nog teveel recycleerbaar Bij vijf op de zes gecontroleerde vrachten met bedrijfsafval stelden de inspecteurs sorteerfouten en overtredingen vast. Daardoor gaan waardevolle materialen verloren en moeten er nieuwe grondstoffen gedolven worden, wat niet goed is voor het milieu. Bedrijven zijn verplicht om afvalfracties te sorteren en gescheiden te houden. De actie van het Departement Omgeving heeft geleid tot 6 processen-verbaal voor afvalinzamelaars en 3 aanmaningen gericht aan afvalverbrandingsovens. En dan gaat dit nog maar over een steekproef controle i.p.v. over systematische controles, wat de toch norm zou moeten zijn…
- De verwerking van het ISVAG-afval na het arrest. Wie krijgt de zwartepiet toegespeeld?
Op de recente alarmerende persartikels over de impasse rond het afval van het ISVAG-werkingsgebied als gevolg van het arrest van 29/8 van de Raad voor Vergunningsbetwistingen, waarin soms ongenuanceerd wordt uitgehaald naar de Raad, naar de omwonenden en naar Natuurpunt, kunnen we enkel reageren door de feiten te laten spreken. Citaat uit de laatste pagina van het vernietigingsarrest: “De Raad stelt vast dat de tussenkomende partij geen nieuwe inhoudelijke elementen naar voor brengt die een nieuwe instandhouding van de rechtsgevolgen kunnen rechtvaardigen. Uit de uiteenzetting van de tussenkomende partij blijkt, ondanks de voorgaande procedures en het tijdsverloop, niet welke concrete voorbereidingsmaatregelen zij heeft getroffen voor het geval de vergunning zou vernietigd worden.” 1- De overeenkomst Ibogem-MIWA-ISVAG met INDAVER rond de verwerking van het afval van Ibogem-MIWA-ISVAG biedt alvast op de korte termijn een oplossing voor de verwerking van het afval van het ISVAG-werkingsgebied. Zelfs als INDAVER dit officieel verklaart, wordt dit blijkbaar niet geloofd. Ook niet door sommige journalisten, blijkbaar liever sprekend vanuit een buikgevoel i.p.v. zich op de nuchtere feiten te baseren. 2- De Raad van Vergunningsbetwistingen heeft in haar arrest vastgesteld dat ISVAG ruim voldoende tijd heeft gehad (twee jaar) om een alternatief uit te werken voor de verwerking van het afval van het werkingsgebied. De Raad heeft vastgesteld dat ISVAG heeft nagelaten dit te doen, reden waarom meteen ook de vraag van ISVAG om bij eventuele vernietiging van de proefvergunning toch nog enige tijd afval te mogen blijven verbranden (het zogenaamde instandhoudingsverzoek), werd afgewezen. Deze drie magistraten hebben enkel gedaan waarvoor zij zijn aangesteld. Na gedegen onderzoek hebben zij vastgesteld dat de minister met haar beslissing onvoldoende rekening heeft gehouden met de geldende milieu- en gezondheidsregels. In dat geval moest de Raad deze onwettige proefvergunning wel vernietigen. 3- De ISVAG-directie en -bestuursleden zijn voor de volle 100% zelf verantwoordelijk (en ten aanzien van het personeel en de vennoten er ook aansprakelijk voor) voor het feit dat na het arrest plotsklaps een oplossing diende gezocht voor de verwerking van het afval. Feit is wel dat zij nooit wilden ingaan op de vraag van de OVAM, opgenomen in het OVAM-advies d.d. 31.08.2022 m.b.t. de hervergunningsaanvraag, om samen met de OVAM binnen het jaar ( dus voor 31.08.2023 …) een planning uit te werken voor de verwerking van het ISVAG-afval. Van een overheid mag worden verwacht, zelfs geëist, dat het de publieke middelen waarover ze mag beschikken als een goed huisvader beheert. De beslissing om de uitgestoken hand van OVAM af te wijzen en om bijgevolg niet te anticiperen op een mogelijk vernietigingsarrest, getuigt bijgevolg van een ongeziene roekeloosheid en een flagrante nalatigheid. 4- Dat de omwonenden, Natuurpunt en de MINAraad wel degelijk de bereidheid hebben getoond om, ondanks bijna een halve eeuw blootstelling aan de schadelijke rookgassen van de letterlijk misplaatste, grootschalige afvalverbrandingsoven, toch een oplossing voorstellen, blijkt zonder meer uit volgend bericht aan de stakeholdersgroep op 16 april 2024, overgemaakt per mail op 16 april 2024 aan de ISVAG-intendanten: Klik hier voor de inhoud van de brief aan de ISVAG-intendanten Geachte heer Storm, Geachte heer Zwaveling, Naar aanleiding van uw vraag tijdens het overleg gisterenavond met de omwonenden-beroepers en met de vertegenwoordiger van Natuurpunt hebben alle zes de omwonenden en Natuurpunt mij gevraagd u mee te delen dat zij in principe bereid zijn, ondanks de actuele onduidelijkheid over de precieze gezondheidsimpact van de verleden jaar in de afgassen van Isvag-afvaloven gedetecteerde PFAS, deel te nemen aan het onder uw coördinatie gevoerde overlegproces over de eindverwerking van het huishoudelijk afval van de Isvag-vennoten, mits evenwel de acceptatie door alle gesprekspartners van de rode lijnen opgenomen in het voorstel dat op 5/3 door de derde partner in het beroep, Bond Beter Leefmilieu Vlaanderen (BBL), aan u werd bezorgd. Dit voorstel hernemen wij hierbij en vullen wij bovendien aan met een bijkomende voorwaarde: De beroepers zijn enkel bereid om in een formeel bemiddelingstraject in te stappen, waardoor de beroepen bij de RvVb mogelijks tot nader order on hold zouden kunnen worden geplaatst, wanneer de volgende voorwaarden door alle partijen (verzoekers, verweerder, tussenkomende partij) worden onderschreven in een voor partijen bindende, onder de raadslieden van partijen uit te werken overeenkomst of dading: De sluiting van de ISVAG oven moet gebeuren in het kader van het Vlaamse plan om tegen 2030 een daling van 500.000 ton restafvalvermindering te bekomen. Een nulalternatief voor de oven moet op regelmatige basis onderzocht worden. De uiterste datum termijn dat de oven in het slechtste geval op de huidige site in bedrijf mag zijn, is 31 december 2029 , conform de termijn gesteld in het advies dat door de OVAM werd verleend m.b.t. de aanvraag waarvoor de bestreden proefvergunning werd verleend en op voorwaarde dat de milieuperformantie van de oven tot deze einddatum gewaarborgd blijft. ISVAG dient haar vergunningsaanvraag bij te stellen, in deze zin dat ISVAG aan de vergunningverlenende overheid meldt dat zij eenzijdig en vrijwillig afziet van een langere exploitatietermijn dan 31 december 2029 . Dit tijdstip kan eventueel nog vervroegd worden indien vroeger een oplossing gevonden wordt (zie Addendum – 2). Er moeten duidelijke ankermomenten komen om dit proces te onderbouwen. We spreken datums af waarop gerapporteerd en geëvalueerd wordt. Go en no-go momenten worden ingebouwd, waarbij we steeds het nulalternatief als mogelijkheid behouden en tevens de impact van ETS-regelgeving mee in rekening brengen. Wij stellen voor om dit jaarlijks te doen. Een onafhankelijke partij wordt aangesteld voor de uitvoering van het convenant. De intercommunales en OVAM moeten mee aan tafel, waarbij OVAM een regierol opneemt. Addendum: Bijkomende voorwaarde : Omwille van het recent bekend raken n.a.v. het in 2023 uitgevoerde VITO-onderzoek van de aanwezigheid van diverse PFAS-componenten in de afgassen van de Isvag-oven, voegen de beroepspartners (BBL, Natuurpunt en de 6 omwonenden) de volgende bijkomende voorwaarde aan voorgaand voorstel toe: Indien uit de PFAS-impactanalyse van de afgassen, uit te voeren door onafhankelijke PFAS-experten en waarvan de resultaten dienen beoordeeld te worden door experten van de VMM lucht, van het Departement Zorg alsook door een door ons aangebracht expert, zou blijken dat ondanks doorgevoerde milderende maatregelen deze PFAS-emissies in onaanvaardbare negatieve gevolgen sorteren voor het milieu en/of de blootgestelde populatie, dan moet de exploitatie per direct worden stopgezet en moeten de betrokken inwoners hierover op transparante wijze worden geïnformeerd. Omdat de intendanten zelf concluderen dat er op huidige locatie geen levensvatbare case is te maken voor een betaalbare klimaatneutrale afvalverwerkingsinstallatie en tevens om uit het dilemma te geraken tussen enerzijds de nood aan krimpende capaciteit op Vlaams niveau en anderzijds de nood aan een grotere installatie voor de schaalvoordelen die nodig zijn om nieuwe installatie + CO2-afvang betaalbaar te maken, vragen wij in eerste instantie om een oplossing uit te werken met een of meer andere intercommunales. Zoals bijvoorbeeld IVAGO Gent, die zich in dezelfde vergunningstechnische situatie bevindt als Isvag (proefvergunning + kleine schaal + weinig lokale CO2-afzetmogelijkheden en beperkte warmte-afzet...). Mocht deze eerste piste tot niets leiden, dan moet in tweede instantie de verwerking van het afval van het ISVAG-werkingsgebied worden aanbesteed aan markpartijen. Hierdoor kan de ISVAG-oven worden gesloten en krijgt meteen ook de door Vlaamse overheid (OVAM) beoogde daling van verwerkingscapaciteit op Vlaams niveau in de praktijk concreet vorm. De exploitatietermijn moet bijgevolg afhangen van het resultaat van de gezamenlijk oefening met andere belanghebbende intercommunales. Hierbij moet men rekening houden met een onderzoekstermijn van maximaal 2,5 jaar. Dit betekent dat er normaliter tegen het najaar 2026 een go/no-go beslissing kan voorliggen. --> Bij een "go" kan Isvag nog maximaal tot 31/12/2029 in exploitatie blijven. --> Bij een “no-go”, indien deze zoektocht naar een alternatieve locatie/ (eventuele) techniek met andere publieke actoren (of met markpartijen) niets oplevert, moet er een aanbestedingsprocedure worden gehouden. Deze kan mogelijks zelfs sneller tot een stopzetting van de afvalverbrandingsactiviteiten op de huidige locatie leiden (uiterlijk 31/12/2027 of 31/12/2028). Voornamelijk de van ISVAG gevraagde toezegging dat, ongeacht de uitkomst van het locatie-onderzoek, de oven uiterlijk tot 31.12.2029 mocht worden uitgebaat, stuitte op de stakeholdersvergadering van 22 april 2024 evenwel op een duidelijk “njet” van ISVAG-zijde. Het zijn dus niet wij maar wél ISVAG die er de stekker uittrok. Het was meteen ook zonneklaar dat het ISVAG nooit menens is geweest haar activiteiten op de huidige foute locatie stop te zetten. Wie krijgt dan de zwartepiet toegespeeld?
- Quo Vadis ISVAG?
De nakende sluiting van ISVAG's restafvalverbrandingsoven blijft krantenkoppen opleveren. Nochtans is er geen reden tot ongerustheid. Gezien dit reeds de derde keer is dat ISVAG's vergunning werd vernietigd, zou dit zelfs voor ISVAG geen verrassing mogen zijn. Dat is het ook niet. Zo beschikt ISVAG reeds langer over een overeenkomst met Indaver waarbij overeengekomen is dat Indaver indien nodig het volledige restafval uit ISVAG's werkingsgebied kan verwerken. Ook de ophaling van het restafval in het ISVAG-gebied komt niet in het gedrang. Die ophaling gebeurt immers door andere bedrijven (o.a. via IGEAN) en blijft gegarandeerd. Laat u dus niet misleiden door ISVAG's pleidooi om omwille van algemeen belang open te moeten blijven. Indaver kan deze afvalverbranding volledig overnemen, Dit werd deze week trouwens bevestigd aan VRT NWS door Indavers woordvoerster Inge Baertsoen. Wat met ISVAG's personeel? We hebben er alle begrip voor dat de huidige onzekerheid niet fijn is voor de 57 personeelsleden van ISVAG (Bron: ISVAG Jaarverslag 2023). I.p.v. hun pijlen nu echter te richten naar Indaver en naar de zes buurtbewoners & Natuurpunt die de nu vernietigde proefvergunning met succes aangevochten hebben bij de Raad Voor Vergunningsbetwistingen, kijkt men beter naar het ISVAG-bestuur. Zij sloten immers de overeenkomst met Indaver af (een installatie met niet alleen een betere locatie in industrieel gebied, maar bovendien met betere filtering). ISVAG's bestuur weet bovendien reeds langer dat de schadelijke uitstoot van afvalverbranding - waarbij zelfs na filtering nog steeds N0X, stikstof en PFAS vrijkomt - niet evident in een niet-industriële omgeving in de nabijheid van woonkernen in Aartselaar en Wilrijk. Zelfs het warmtenet dat ze hebben aangelegd, haalt een veel lager rendement dan een warmtenet in een industriële setting zou realiseren. Toch hoeft de nu door de beroepsmagistraten bevolen sluiting van ISVAG ook voor het personeel niet nadelig te zijn. De ISVAG-site vereist immers een grondige sanering waarbij hun arbeidskracht nog enkele jaren zal nodig zijn. Het verzet tegen ISVAG's afvalverbrandingsoven is veel ruimer dan enkel de bewoners die in de juridische procedure zaten. Zo dienden er afgelopen zomer weer meer dan 1000 burgers uit voornamelijk Wilrijk en Aartselaar beroep in tegen een andere vergunningsaanvraag van ISVAG waarmee zij de afvalverbranding in hun overbodige restafvalverbrandingsoven nog willen uitbreiden. Tot slot is ook ISVAG's argument dat hun sluiting tot extra verkeer op de Antwerpse ring zal leiden niet oprecht. Het ISVAG-gebied omvat immers ook gemeenten zoals o.m. Kapellen, Brasschaat, Schoten en Wijnegem, gemeenten wiens afval vandaag ook reeds via de Antwerpse ring naar vervolgens de verzadigde A12/N177 wordt vervoerd. Een alternatief vervoer naar Indaver is dus niet vanuit elke gemeente een omweg, bovendien is Indaver ook via het water en per spoor bereikbaar, terwijl ISVAG enkel via de weg bereikbaar is.
- ISVAG-vergunning voor de derde maal vernietigd
Met een historisch vonnis heeft vandaag, donderdag 29 augustus 2024, de Raad voor Vergunningsbetwistingen de proefvergunning die op 4 november 2022 voor een termijn van twee jaar door minister Demir aan ISVAG werd verleend, vernietigd. De raad oordeelde onder meer: “ Anders dan de tussenkomende partij aanvoert, zetten de verzoekende partijen wel uiteen waarom de bestreden beslissing het redelijkheidsbeginsel schendt. Uit hun betoog blijkt immers duidelijk dat ze de verwerende partij verwijten een kennelijk onredelijke beslissing genomen te hebben omdat er, ondanks de beweerde aanzienlijke effecten op het vlak van luchtkwaliteit en de gezondheid van de mens, toch een omgevingsvergunning wordt verleend. ” In verstaanbare taal: Ondanks aanzienlijke effecten op het vlak van luchtkwaliteit en de gezondheid van de mens, werd door de bevoegde Vlaamse minister tegen alle redelijkheid in aan ISVAG toch een omgevingsvergunning verleend… Dit is dus de ultieme bevestiging door drie onafhankelijke magistraten dat onze jarenlange strijd tegen deze voor het milieu en onze gezondheid bijzonder schadelijke afvaloven wel degelijk gegrond en meer dan terecht is! Het arrest leest ook als een huldebetoon aan de zes moedige omwonenden en aan de v.z.w. Natuurpunt, die ondanks diverse pogingen van ISVAG-zijde om de beroepsprocedure te boycotten, nooit hebben versaagd. Wij zien in dit arrest echter ook een (terechte) afwijzing van het enige tijd geleden door sommige ‘stakeholders’ ondertekende convenant. De pijnpunten van dit controversiële convenant, vooral de vaststelling dat er geen enkele garantie werd geboden dat de oven ooit verhuist, werden reeds eerder door de MINAraad van Aartselaar aangeklaagd. De Raad maakt verder ook voor eens en altijd komaf met het betoog dat ISVAG voor de verwerking van het afval voor het werkingsgebied noodzakelijk is. Zij stelt dat de verwerking wel degelijk elders mogelijk is en wijst bijgevolg ISVAG’s ‘verzoek tot instandhouding’ van de hand. Vanaf vrijdag de 13de september moet de pijp dus uit… De Raad besliste tot slot ook dat de Vlaamse overheid zich binnen de drie maanden opnieuw over de oorspronkelijke ISVAG-vergunningsaanvraag moet uitspreken. In flagrante tegenstelling met wat ISVAG-voorzitter (en Wilrijks districtsburgemeester) Kristof Bossuyt in zijn reactie in Gazet van Antwerpen beweert ( het gaat slechts om vormfouten, inhoudelijk is er nooit een probleem geweest… ), heeft de Raad in haar arrest wel degelijk brandhout gemaakt van de in de vernietigde vergunning door de minister gehanteerde motivering inzake cruciale inhoudelijke elementen (bijv. inzake de impact van NOx en PFAS). Over de andere funeste tekortkomingen (bijv. het onvolledige en volkomen gedateerde project-MER) had de Raad zich in de beide vorige arresten reeds vernietigend uitgesproken. Wij roepen de Vlaamse regering en in het bijzonder de bevoegde minister op om ditmaal prioriteit te geven aan een gezond leefmilieu en niet nogmaals een vergunning te verlenen voor een volstrekt overbodige, gezondheidsbedreigende afvaloven! Ook al is de druk van ISVAG-zijde zo groot… Lees hier het officieel persbericht van de Raad voor Vergunningsbetwistingen Lees hier het bijhorend arrest Lees hier het persbericht van Bond Beter Leefmilieu
- Meer dan 1000 keer bedankt!
Bedankt aan iedereen die in de vakantieperiode de moeite deed om bezwaar in te dienen tegen ISVAG’s nieuwe vergunningsaanvraag. In Aartselaar alleen al werden meer dan 1.000 bezwaarschriften ingediend! Bedankt ook voor de vele reacties die de MINAraad ontving uit Aartselaar en Wilrijk van burgers die - net als wij – niet onder de indruk zijn van het garantieloze convenant dat ISVAG recentelijk liet ondertekenen. Het convenant lijkt er vooral op gericht om een verdere exploitatie van de ISVAG-oven te Wilrijk mogelijk te maken én het verzet aan banden te leggen. Dat in het geval van ISVAG hun daden helaas veel meer zeggen dan hun woorden bleek deze maand eens te meer. Eén van de ISVAG-advocaten heeft begin augustus een brief verstuurd naar de voorzitter van de Raad Voor Vergunningsbetwistingen, om naar aanleiding van het ondertekenen van het convenant te proberen de lopende beroepsprocedure m.b.t. de proefvergunning opnieuw te vertragen door te vragen de debatten te heropenen. Hier is uiteraard geen reden toe, want het convenant staat los van de gegronde bezwaren tegen de huidige proefvergunning én werd evenmin ondertekend door alle partijen in de beroepsprocedure. We wachten reeds lang op de uitspraak van de Raad Voor Vergunningsbetwistingen inzake het vernietigingsverzoek. We wachten reeds lang op de uitspraak van de Raad Voor Vergunningsbetwistingen inzake het vernietigingsverzoek. Herinner u ook een soortgelijk initiatief van ISVAG, eind vorig jaar, waarbij ISVAG er zelfs onder valse voorwendselen was in geslaagd om de beroepsprocedure maandenlang “on hold” te laten zetten? Toen ook onder het mom van een "positief verlopende bemiddeling", ondanks het feit dat ISVAG’s verzoekschrift tegen alle regels in (want niet ondertekend door alle beroepspartijen…) bij de Raad was ingediend. Maar goed, ondertussen zijn alle pleitzittingen achter de rug en kijken we vol vertrouwen uit naar de uitspraak van de Raad. Deze zoveelste demarche van ISVAG in de jarenlange juridische strijd tegen de luchtvervuiling door ISVAG’s overbodige afvalverbrandingsoven geeft eens te meer aan waarom uiterste waakzaamheid geboden blijft. Onze bezorgdheid voor de volksgezondheid en het verder beperken van schadelijke uitstoot wordt helaas niet overal op dezelfde manier gedeeld . Nochtans levert een gezonder leefmilieu op termijn veel meer op voor de maatschappij dan de korte termijn financiële return van ISVAG’s verbrandingsoven voor haar vennoten. Samen met jullie blijven we dus graag ijveren voor een gezonder leefmilieu voor mens en natuur.
- Laat je stem horen voor gezondere lucht en neem deel aan het democratisch verzet tegen de ISVAG-verbrandingsoven
Met de recente ondertekening van een in enkele persberichten bejubelde convenant gaan zowel de gemeente Aartselaar als Bond Beter Leefmilieu (BBL) akkoord met een langere exploitatie van de ISVAG-verbrandingsoven op de huidige locatie. Bovendien doen beiden afstand van de nochtans decretaal gewaarborgde rechten op verhaal, bezwaar en beroep inzake zowel de huidig lopende vergunningsprocedure als toekomstige vergunningsprocedures. In het convenant verklaren de ondertekenaars de intentie om in samenwerking met andere intercommunales een grotere afvaloven te zullen ontwikkelen en daarvoor een locatie te zoeken. Maar wanneer in 2034 blijkt dat er geen oven elders operationeel is, gaan de gemeente Aartselaar noch BBL iets kunnen en mogen inbrengen tegen een nieuwe ISVAG-vergunningsaanvraag voor een verdere exploitatievergunning op de huidige locatie. Citaten uit het convenant: “ 3.8.8 Als in 2032 blijkt dat de realisatie van de nieuwe oplossing in beeld is, maar dat deze door vertraging door externe factoren, buiten de invloed van de partijen, niet per 2034 operationeel kan zijn, zullen partijen overleggen over het tijdelijk verlengen van de continuïteit van de verwerking middels de huidige installatie .” “ 3.13 Op het moment van ondertekenen van dit Convenant steken we gelijk over: 3.13.1 Alle partijen trekken zich terug uit huidig lopende juridische procedures gerelateerd aan de omgevingsvergunning van 4 november 2022 die loopt tot 4 november 2024 en nemen het engagement om geen nieuwe procedures te starten tegen vergunningsaanvragen van ISVAG gerelateerd aan dit Convenant. Dit op voorwaarde dat deze aanvragen niet ingaan tegen de verbintenissen aangegaan in dit convenant en de geest van dit Convenant .” Het convenant houdt geen enkele garantie in en is afhankelijk van externe partijen die niet mee tekenden: andere intercommunales, de OVAM, mogelijke private partners… Heeft men in 2027 geen locatie gevonden, dan stopt het eigenlijk al en zal ISVAG aanvoeren dat zij niet anders kan dan op de huidige site te blijven. De enige partij die door het convenant wèl een zekerheid krijgt, is ISVAG: er zullen door Aartselaar en BBL immers geen bezwaren, noch beroepen mogen worden aangetekend tegen nieuwe vergunningen. De ondertekenaars hebben zo hun enige wettelijke verdedigingsmiddelen uit handen gegeven… Door deze ongeziene bocht van twee partners in de annulatieberoepen bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen, blijven de andere partners in het beroep tegen de huidige proefvergunning (Natuurpunt en verschillende omwonenden met een persoonlijk belang, die indertijd op vraag van het gemeentebestuur mee in het beroep stapten) verweesd achter. Gelukkig kan u als burger wél nog blijven ijveren voor een gezondere leefomgeving zonder de schadelijke uitstoot van de ISVAG-afvalverbrandingsoven. Dit kan u doen door massaal tegen uiterlijk 11 augustus bezwaar aan te tekenen tegen de hervergunningsaanvraag van ISVAG. ISVAG noch de andere ondertekenaars van het convenant moeten zich de illusie maken dat dankzij het controversiële convenant nu ook onze strijd voor een gezondere leefomgeving zal stoppen. Als MINAraad blijven wij ons met alle beschikbare democratische middelen verzetten tegen de verdere, grootschalige verbranding van huishoudelijk afval, en toekomstig ook bedrijfsafval, in een op Vlaams niveau overigens geheel overbodige afvaloven, op een volstrekt foutieve locatie, in de nabijheid van dichtbevolkte woonwijken in Aartselaar en Wilrijk. Op de verplichte, gemeentelijke informatievergadering van 30 juli ll. in Aartselaar bevestigde ISVAG-directeur K. Moulaert dat, zoals afgesproken in het convenant, de lopende aanvraag inmiddels werd gevraagd om te worden bijgesteld, maar wel enkel wat betreft de exploitatietermijn (van 20 naar 10 jaar). Van de overige elementen in de nieuwe vergunningsaanvraag (zoals het bijkomend verbranden van bedrijfsafval, het bewerken of ‘shredderen’ van grofvuil en de bouw van de technische en bouwkundige infrastructuur voor uitbreiding van de warme-uitkoppeling) wordt helemaal niet afgestapt. De bijstelling aan ISVAG’s vergunningsaanvraag is duidelijk niet meer dan een handig schijnmanoeuver, net zoals we reeds in 2010 hebben gezien, toen ISVAG eveneens “vrijwillig” een korte exploitatietermijn van 10 jaar aanvroeg, zodat ze intussen een herlocalisatie van haar activiteiten kon laten onderzoeken. Van een déjà-vu gesproken… Grondige lezing van het afgesloten convenant versterkt onze bezorgdheid dat wanneer in 2027 zou blijken dat de door ISVAG betaalde “onafhankelijke locatiestudie” geen betere, alternatieve locatie voor de ISVAG-verbrandingsoven werd gevonden, ISVAG onmiddellijk een nieuwe vergunning kan en zal aanvragen voor een zoveelste verlenging! En dat op dat ogenblik noch de gemeente Aartselaar, noch BBL zich hiertegen kunnen en mogen verzetten! Laat dus uw bezwaar wél horen aub. Meer info en de mogelijkheid om een bezwaarschrift in te dienen, vindt u op de site van de Milieuraad